.....

......This Is Personal Blog With Me & My Hubby. That Why You Can See A lot Story More About Us.....

Monday, August 22, 2011

Ambuyat Semangkuk Agung


Nyum2..entri nie mmg pelik sikit.It's about mknan tradisional Borneo..(Sabah, Srwak & Brunei).Mengidam sgt2 dr dlm flight lg dah terbayang2 nak mkn ambuyat..(sia2pun).Jam da menunjukkan jm 5pm..alamak, terlambat lah nak berbuka..klu kat KL berbuka puasa jm 7.28pm..kat Sabah dlm jam 6.28pm..so awal 1 jam dr KL..Aku pun cpt2 pergi pasar beli bahan ikan & sayur..mami tnya 'mau beli ikan atau ayam' aku pon jawab 'ikan lah mami..sbb ayam dah selalu mkn kat KL, lengan ni sdh mcm chicken wings'



Hari ni aku masak semua kecuali ikan goreng & ambuyat (sago)..Kalau kami masyarakat Sabah + Brunei (coz mama sabah + bp brunei) cara mkn kami berlainan.Kami lebih suka mkn waktu tengahari..tp memandangkan bulan ramadhan..kena lah mkn time berbuka.(xkan lah nk mkn time sahur...lol).Apa pun cara makan terpulang kpd masing2.My dear blm pernah lagi mkn ambuyat.Maybe nanti klu dia dtg sabah aku ajar dia mkn.Kakak ipar dr Johor, Keningau,Membakut pon dah pandai mkn..(lebih kuat mkn drp kami..haha).Sebenarnya yg memainkan peranan penting adalah kuahnya.Aku masih ingat kata2 bapa 'kalau kamu x pandai makan ambuyat, alamatnya mati lah kamu kalau berlaku peperangan nanti' Anyway, selamat menjamu selera..(Alhamdulillah)









Ambuyat (sago) pengganti nasi




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...